Avui hem tractat la competència comunicativa que és ‘’allò que un parlant
necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment
significants’’. És a dir, nosaltres com a mestres hem de tindre una competència
comunicativa bastant bona ja que hem de ser uns bons comunicadors. Això
s’aconsegueix donant el resultat que els oients esperen i també aconseguint
l’objectiu o motivació inicial de l’orador.
Seguint amb la competència comunicativa, cal esmenar que hi han diferents
components:
Competència lingüística/gramatical
- Tradicionalment correspon a les classes de llengua.
- S’ocupa del nivell fonològic, morfològic, sintàctic, lèxic i sistemàtic.
- Fa referència al domini del codi lingüístic.
Competència sociolingüística
- Relacionada amb els contextos socioculturals per adequar els discursos a les diferents situacions i dialectes.
- Usos de diferents registres (el bon comunicador ha de saber interpretar el context).
Competència discursiva
- Té a veure amb el discurs tant oral com escrit.
- Treballa la cohesió de la forma i la coherència del significat.
Competència estratègica
- Sempre és necessari utilitzar recursos i mecanismes verbals i no verbals.
- Un bon comunicador és el que s’assegura de que el seu discurs serà efectiu a través de l’elecció de l’estructura, mantenir l’atenció del públic, etc. (Més recursos = Més efectiu)
- Un bon ús de l’humor i dels exemples fan que el discurs sigui més efectiu.
Reflexió:
Com a futurs bons mestres cal saber-se comunicar bé, per tant, s’ha de
treballar aquests diferents components de la competència comunicativa. No és
una feina fàcil, però amb l’experiència del anys i el treball amb esforç es
poden aconseguir molts bons resultats. Mai hem de parlar per parlar, sinó que
ens hem de fixar uns objectius i dibuixar un camí per tal d’assolir-los.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada