divendres, 28 de setembre del 2012

COED 3: Competència comunicativa


Avui hem tractat la competència comunicativa que és ‘’allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants’’. És a dir, nosaltres com a mestres hem de tindre una competència comunicativa bastant bona ja que hem de ser uns bons comunicadors. Això s’aconsegueix donant el resultat que els oients esperen i també aconseguint l’objectiu o motivació inicial de l’orador.

Seguint amb la competència comunicativa, cal esmenar que hi han diferents components:

Competència lingüística/gramatical
  • Tradicionalment correspon a les classes de llengua.
  • S’ocupa del nivell fonològic, morfològic, sintàctic, lèxic i sistemàtic.
  • Fa referència al domini del codi lingüístic.


Competència sociolingüística
  • Relacionada amb els contextos socioculturals per adequar els discursos a les diferents situacions i dialectes.
  • Usos de diferents registres (el bon comunicador ha de saber interpretar el context).


Competència discursiva
  • Té a veure amb el discurs tant oral com escrit.
  • Treballa la cohesió de la forma i la coherència del significat.


Competència estratègica
  • Sempre és necessari utilitzar recursos i mecanismes verbals i no verbals.
  • Un bon comunicador és el que s’assegura de que el seu discurs serà efectiu a través de l’elecció de l’estructura, mantenir l’atenció del públic, etc. (Més recursos = Més efectiu)
  • Un bon ús de l’humor i dels exemples fan que el discurs sigui més efectiu.


Reflexió:
Com a futurs bons mestres cal saber-se comunicar bé, per tant, s’ha de treballar aquests diferents components de la competència comunicativa. No és una feina fàcil, però amb l’experiència del anys i el treball amb esforç es poden aconseguir molts bons resultats. Mai hem de parlar per parlar, sinó que ens hem de fixar uns objectius i dibuixar un camí per tal d’assolir-los.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada